Het Polo86c Register

Forum

Vr, 25 Mei 2012, 12:34:34 *
Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
De activerings e-mail gemist?

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Nieuws: No news to day

Startpagina   Help Inloggen Registreren  
Pagina's: [1] 2   Omlaag
  Print  
Auteur Topic: Dashboardverlichting plotseling uitgevallen  (gelezen 234 keer)
0 geregistreerde leden en 1 gast bekijken dit topic.
KoenG40
L86C-0022
Register lid 2012

Netherlands Netherlands

« Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 13:33:32 »

Dashboardverlichting plotseling uitgevallen

Voorafgaand
Afgelopen weken viel af en toe wel eens het lampje aan de linker kant van het klokkenhuis uit - maar na klap op het dashboard boven de snelheidsmeter deed ie het weer (betreft Polo 2F G40)

Probleem
Sinds zaterdag jl. doet opeens de complete instrumentenverlichting het niet meer. Klokkenhuis, schakelaars en rond de verwarmingsknoppen - géén verlichting meer bij ingeschakeld stads-, dim- en grootlicht.

Zekering?
Volgens het instructieboekje pag. 84/85 is zekering nr. 3 (wit, 8 Amp) van stadslicht links, achterlicht links en instrumentenverlichting. Bij controle blijkt dat stads- en achterlicht links WEL gewoon branden, maar de instrumentenverlichting NIET. Verder blijken alle zekeringen - inclusief nr. 3 - in orde te zijn.

Andere stroomverbruikers
Alle andere elektrische dingen werken normaal (zoals koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers, blower, radio, binnenverlichting, achterruitverwarming, mistlampen, claxon, controlelampjes, sigarettenaansteker, klokje, ruitenwissers, elektrisch schuifdak etc.).

Extra info
Jaren geleden is een digitaal toerentellertje met shiftlight gemonteerd. Volgens de inbouwinstructie 'pakt' die het rpm-signaal ergens vanachter het klokkenhuis. Al langere tijd (een kleine twee jaar) krijgt het metertje geen rpm-signaal meer. Vermoedelijke oorzaak is dat het betreffende draadje achter het klokkenhuis is losgeraakt.

Mogelijke oorzaak
Kan het zijn dat het compleet wegvallen van de instrumentenverlichting wordt veroorzaakt door een losgeraakte draad of stekker achter het instrumentenpaneel? Of moet ik de oorzaak en oplossing elders zoeken?
« Laatste verandering: Ma, 16 Jan 2012, 13:35:06 door KoenG40 » Gelogd

1e eigenaar Polo G40 Genesis 7/94
Vinkees
L86C-0129
Register lid 2012

Netherlands Netherlands

« Antwoord #1 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 13:52:49 »

Of beide lampjes zijn kapot? (bij een Polo 2 zitten er in ieder geval 2 in)  dunno maar lijkt me stug dat die beide ineens uitvallen. O wacht, de verlichting rond je ventilatieknoppen en schakelaars doet het ook niet meer... hmm, dan is mijn vermoeden inderdaad dat draadje wat kapot moet zijn

Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..
Dennis
L86C-0024
Administrator

Netherlands Netherlands

« Antwoord #2 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 14:08:25 »

Ik gok op de lichtschakelaar.
Daar zit een schuifweerstand in waarmee de intensiteit van de cockpitverlichting (en ook de verlichting van de ventilatiebedieningsknoppen) ingesteld kan worden.

Of staat de intensiteit gewoon op het minimum? (draaiwieltje aan onderkant lichtschakelaar)
EveG40
L86C-0178
Register lid 2012

Netherlands Netherlands

« Antwoord #3 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 14:19:00 »

Ik lees even mee, die van mij doet t ook niet...

iig goede tip van t draaiwieltje lachen

hmm?
Jaap
L86C-0004 "niet kabouter"
Administrator

Netherlands Netherlands

« Antwoord #4 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 14:43:27 »

Jups: De instrumentenverlichting ( 2 lampjes ) zijn via het draaiweerstandwieltje ( potmeter ) in de lichtschakelaar aangesloten. Ook de verlichting van je verwarmingspaneeltje, de verlichting van de schakelaars in het dashboard en de mogelijk aanwezig asbak/sigaretteaanstekerverlichting.  De draadkleur bij een Polo 2 is grijs met een blauw streepje: Bij de 2f waarshcijnlijk ook.  Bij de radio is hiervoor óók een aansluiting te vinden ( grijs met blauw streepje ) om de verlichting van de radio netjes terug te regelen met het draaiwieltje.

Wat gaat er vaak stuk?
Als álle lampjes uit zijn: Vooralseerst: De lichtschakelaar. De koperbanen in de potmeter oxideren, worden warm doordat er te veel lampjes op zitten aangesloten, verslijten of worden gewoon oud.

De lampjes in de schakelaars in het dashboard gaan ook graag kapot. Meestal echter niet allemaal te gelijk. Meestal volgen ze elkaar langzaam op, en valt t ook niet op dat de verlichting van de schakelaars het op een gegeven moment niet meer doet.

TIP voor bij een 2f: De schakelaar rij onder de radio (mistlamp, achterruitverwarming) zijn ook voorzien van een lampje. Geen licht? Dan zijn deze schakelaars betrekkelijk eenvoudig naar voren te trekken, waarbij je vervolgens vanzelf de grijs-blauwe draad tegen komt: Doormeten of er spanning is: geen spanning? zekering of lichtschakelaar.

Is die RPM/toerenteller wel/niet voorzien van achtergrondverlichting? Was/is deze dimbaar met het kartelwieltje? Ook verdacht!

Mijn wagenpark Fix what ain't broken
KoenG40
L86C-0022
Register lid 2012

Netherlands Netherlands

« Antwoord #5 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 17:36:04 »

(…) Bij de radio is hiervoor óók een aansluiting te vinden ( grijs met blauw streepje ) om de verlichting van de radio netjes terug te regelen met het draaiwieltje. (…)

Net even gechecked: de verlichting van de radio-display en knopjes doet 't gewoon, maar… die verlichting wordt niet geregeld door aan het wieltje bij de lichtschakelaar te draaien.

(...) Of staat de intensiteit gewoon op het minimum? (draaiwieltje aan onderkant lichtschakelaar)

Bij de hierboven beschreven check bleek dat het draaiwieltje geheel naar rechts stond = minimum = vrijwel uit. Wie zou dat nou gedaan hebben  Homer

Excuus voor mijn onoplettendheid maar bedankt voor het uitvoering meedenken  duimpje

Als ook Eveline haar probleem hiermee is opgelost kan er een wat mij betreft een slotje op.
« Laatste verandering: Ma, 16 Jan 2012, 17:37:51 door KoenG40 » Gelogd

1e eigenaar Polo G40 Genesis 7/94
Dennis
L86C-0024
Administrator

Netherlands Netherlands

« Antwoord #6 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 17:39:28 »

lachen  duimpje
Der Ghopmeister
L86C-0105
Register lid 2012

Netherlands Netherlands

« Antwoord #7 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 22:38:26 »

Hmz toevallig viel mijn kachelbedieningspaneel (mooi wordfeud woord) lampje gisteren ook uit.... Lampje heb ik der al uit maar nou ken ik nergens zo'n lampje krijgen  dunno gert heeft of weet misschien iemand t orgineel vw nummer?

Dennis
L86C-0024
Administrator

Netherlands Netherlands

« Antwoord #8 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 23:05:17 »

867919243 (= lampje + houder) 5 euro ongeveer...
Der Ghopmeister
L86C-0105
Register lid 2012

Netherlands Netherlands

« Antwoord #9 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 23:17:40 »

5 euro! Damn das wel geld voor zo'n klein ruk lampje! Maar goed een donker paneeltje is ook niks....

EveG40
L86C-0178
Register lid 2012

Netherlands Netherlands

« Antwoord #10 Gepost op: Ma, 16 Jan 2012, 23:30:51 »

Als ook Eveline haar probleem hiermee is opgelost kan er een wat mij betreft een slotje op.
Jep! Helemaal super dat ik weer dashboard verlichting heb  duimpje

hmm?
Vinkees
L86C-0129
Register lid 2012

Netherlands Netherlands

« Antwoord #11 Gepost op: Di, 17 Jan 2012, 00:07:08 »

Whahaha  Homer.. dom eigenlijk dat ik zelf ook niet aan dat stelwieltje heb gedacht  grijns
Zeer makkelijke oplossing voor het probleem iig haha.

Kun je geen lampje van de sloop halen Ghop?  dunno

Beter 10 Polo's op de oprit, dan 1 op de sloop..
Der Ghopmeister
L86C-0105
Register lid 2012

Netherlands Netherlands

« Antwoord #12 Gepost op: Di, 17 Jan 2012, 06:39:35 »

kijk morgen eerst weer bij de onderdelenboer in deventer waar ik iedere dag langs komt

heuvel
Non-Register lid

« Antwoord #13 Gepost op: Do, 19 Jan 2012, 09:39:41 »

check de lampjes wel goed..ik heb ook eens een speurtocht gedaan..1 van de 10 die nog goed is..en neem er dan gelijk 2 mee..

ik heb ook een voorraadje thuis:P

wat niet past..wordt gelast!
WickyTheViking
Non-Register lid

Netherlands Netherlands

« Antwoord #14 Gepost op: Do, 19 Jan 2012, 15:55:24 »

@ ghop... ombouwen naar LED ... ben je dr voor n tijdje van af ... kost bijna t zelfde  klus
Pagina's: [1] 2   Omhoog
  Print  

Ga naar: