Vorige week knoop doorgehakt: ‘nieuwe’ Polo aangeschaft (voor een zeer goede prijs). Eindelijk een rijdende auto nu. De Shopper blijft om mee aan te klooien. Deze CL uit 1986 wordt (blijft) mijn betrouwbare daily.

_s.JPG)
_s.JPG)
Wat een heerlijk ding om te rijden!:
1.3 MH-motor zonder kat, 215.000 kilometer (goed ingereden), dealer-onderhouden t/m 2005 (boekje erbij), 5 versnellingen 8p bak (volgens sticker in V.A.G.-boekje)
CL, dus “Luxe”

:
-interval wiswas voor en achter,
-achterbank in delen neerklapbaar,
-mistlicht achter,
-warmtewerend glas,
-power-brakes,
-niet lekkend dakraampje (ik vermoed origineel vw-dealer, niet fabriek af),
-vw-dealer ingebouwde startonderbreking (belangrijk!, gezien eerdere ervaringen...)
Minpuntjes:
- APK t/m begin Maart, dus snel misschien kosten, al zal het meevallen
- Bekende Accu-wak(je), is al dichtgekit
- beide voorspatborden ooit al eens vervangen/gerapareerd, lelijk gedaan (zie dof bewijs op foto’s)
- niet originele wielen (2f )
- stoelen smoezelig (maar geen slijtplekken), kabeltje bestuurdersstoel kapot
- roestplekje onder rechter-achterraam
- hier en daar is carros door (waarschijnlijk een handelaar) cosmetisch bijgewerkt
- onderkant is ooit opnieuw getectyleerd, duss...
- beetje een Jan-kleurtje

Maar goed: het is niet de bedoeling dat deze auto schoonheidsbokalen moet gaan winnen. Als ik er de komende 2 jaar dagelijks in kan rijden zonder al teveel problemen, ben ik blij.
Opvallend:
- K*@#T hij start niet! ...oh ja... knopje drukken
- Wat een kracht! Ik ben natuurlijk dat litertje van de Shopper gewend (7 jaar alweer)
- Hee! Ik ben eerder weg dan de rest bij het stoplicht!
- Hee! Remmen gaat echt soepel! (getuige vettige vlek op de voorruit)
- Niet verlaagd: rijdt als een Limo.
- Overal bakjes! ook in het middenconsooltje. Leuk voor mijn vriendin.
- Rijden in de motregen: saai... ik hoef niet steeds een tikje tegen de wiswashendel te geven... gewoon interval aan
- Oh ja! ik heb nog een vijfde versnelling!
- Maar: er staat geen ‘5’ op de pook, alleen een lijntje richting de plek waar de 5 zou moeten zitten... soort 4+E bak dan? (op sticker in boekje staat wel 8p bak)
- Motor loopt erg netjes, start natuurlijk altijd goed
- Zuipt wel ietsje lijkt wel, maar ik moet nog eens (laten) kijken naar de afstelling
- Soms een hikje bij gas terug of na accelleren. Ik denk het begin van een falende Hall-gever...
- Stuur wiebelt bij lage snelheid. Soms wel een cm. of 3: stuurkogels?
Plannen:
- Origineel houden (ja! deze wel echt), moet gewoon comfortabele daily blijven
- Dus: loose die 2f wieldoppen (misschien ruilen tegen ‘normale’ wieltjes iemand?

)
- Wassen en poetsen. Misschien krijg ik die doffe spatborden nog goed...
- Motor goed nalopen, blikje hydro-schoonmaakspul, carb goed schoon, alle vloeistoffen/filters een keer verversen
- Interieur eens goed reinigen of een ander. Zitten nu hoezen overheen: zwart met zilverkleurig met ‘Racing’ en een paar Tribals erop: yuk!
- Toerenteller i.p.v. klok is wel handig...
Ikke weer blij. Vriendin ook. Kids ook, vooral na “papa mag het dak open?”...